[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 11-20 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ تأثیر سبک‌های دلبستگی بر کمال‌گرایی مثبت و منفی، خشم و سازگاری هیجانی در دانشجویان
نادر حاجلو، حدیث حیدری راد *، اوشا برهمند
کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (765 مشاهده)

هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ تأثیر سبک‌های دلبستگی بر کمال‌گرایی مثبت و منفی، خشم و سازگاری هیجانی در دانشجویان است. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. از میان آنان 234 نفر به شیوۀ تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مقیاس دلبستگی بزرگسالان (هازن و شیور، 1987)، مقیاس کمال‌گرایی مثبت و منفی (تری‌شورت و همکاران، 1995)، پرسشنامۀ کنترل خشم (ضیاءالدین رضاخانی، 1389) و پرسشنامۀ سازگاری هیجانی (رینالدز، 2001) بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان داد سبک‌های دلبستگی ناایمن (اجتنابی، دوسوگرا) فقط برای کمال‌گرایی منفی و برای سبک دلبستگی دوسوگرا فقط نسبت به خشم و برای سبک‌های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا نسبت به سازگاری هیجانی توان پیش‌بینی دارد (05/0>P). الگوهای دلبستگی، تعیین‌کنندۀ بسیاری از رفتارها، عواطف و مناسبات بزرگسالان است، برای تکوین شخصیت ضروری و پایه‌ای برای سلامت روانی است. بنابراین نتایج این پژوهش با تأکید بر اهمیت تعامل در دوران کودکی و تأثیر آن بر رشد و سلامت روانی در بزرگسالی، پیش‌زمینه‌هایی برای انجام مشاورۀ روان‌شناسی خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: سبک دلبستگی، کمال‌گرایی، خشم، سازگاری هیجانی، دانشجویان.
[PDF 813 kb]   (300 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hajloo N, heidarirad H, Barahmand U. The Relationship between Attachment Styles and Positive/Negative Perfectionism, Anger, and Emotional Adjustment among Students. -. 2017; 17 (4) :11-20
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-p/article-1-2250-fa.html
حاجلو نادر، حیدری راد حدیث، برهمند اوشا. رابطۀ تأثیر سبک‌های دلبستگی بر کمال‌گرایی مثبت و منفی، خشم و سازگاری هیجانی در دانشجویان . دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 1395; 17 (4) :11-20

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-p/article-1-2250-fa.html

دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی- دانشگاه آزاد اسلامی - واحد اصفهان (خوراسگان) JSR
Persian site map - English site map - Created in 0.32 seconds with 809 queries by yektaweb 3478