[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 17 شماره 3 صفحات 26-35
اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر مشکلات رفتاری کودک و استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی
نرجس فضلی، ایلناز سجادیان *
استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (654 مشاهده)

بودند که از بین آنها 20 مادر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ، 1991)، پرسشنامه‌های استرس والدگری (آبیدین و سولیس، 1991) بود. آموزش فرزندپروری ذهن‌آگاهانه به شیوۀ گروهی در 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک بار بر گروه آزمایش اجرا شد. گروه گواه در طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره، حاکی از کاهش میانگین نمرات مشکلات درونی، بیرونی کودک و استرس والدگری در قلمرو والد و کودک در مرحلۀ پس‌آزمون و پایداری این اثر در مرحلۀ پیگیری بود (05/0P<<span lang="FA" style="line-height: 107%; font-family:;" dir="RTL" new="" b="" roman";"="" "times="" roman";="" fa;="" en-us;="" minor-latin;="" calibri;="" 12pt;="" zar";="">). یافته‌های این پژوهش از کاربرد روش آموزشی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه در کنار درمان‌های دارویی به‌منظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی و استرس والدگری مادران آنها حمایت می‌کند.

واژه‌های کلیدی: مشکلات رفتاری کودکان، استرس والدگری، فرزندپروری ذهن‌آگاهانه، اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی
[PDF 220 kb]   (569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fazli N, sajjadian I. The Effectiveness of Mindful Parenting Education on Child Behavior’s Problems and Parenting Stress among Mothers with Attention-deficit Hyperactivity Disorder. -. 2017; 17 (3) :26-35
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-p/article-1-2433-fa.html
فضلی نرجس، سجادیان ایلناز. اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر مشکلات رفتاری کودک و استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 1395; 17 (3) :26-35

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-p/article-1-2433-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1395 )
دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی- دانشگاه آزاد اسلامی - واحد اصفهان (خوراسگان) JSR
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 804 queries by yektaweb 3388