[صفحه اصلی ]     [ English ]  
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان awt-yekta JSR
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2, شماره 33 - ( 1391 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 2 شماره 33 صفحات 93-105
XML تأثير روش تدريس مشارکتی بر گروهگرايی و پيشرفت تحصيلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در شهر مشهد Print

[English Abstract]
نویسندگان: مرتضی کرمی، اعظم محمدزاده ، معصومه افشاری
2دانشجوی گروه علوم تربيتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ايران ، azam_mohamadzade@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم تربیتی
چکيده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثير روش تدريس مشارکتی بر گروهگرايی و پيشرفت تحصيلی در دانش‌آموزان دوره متوسطه صورت پذيرفت.روش پژوهش، شبه آزمايشی و از نوع طرح پيش‌آزمون ـ پس‌آزمون با دو گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر پايه اول دوره متوسطه شهر مشهد در سال تحصيلی 90 ـ 89 و حجم نمونه تحقيق 77 نفر بود که 24 نفر در گروه آزمايش، 26 نفر در گروه کنترل 1 و 27 نفر در گروه کنترل 2 قرار گرفتند. در گروه آزمايش، تدريس به روش مشارکتی انجام شد و در گروه‌های کنترل از روش تدريس سنتی(روش سخنرانی) استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه گروهگرايی ايوانز و جارويس(1986) و آزمون‌های پيشرفت تحصيلی محقق ساخته بود که کليه آزمون‌ها از لحاظ روايی و ضريب پايايی (86/0) مورد تأييد قرار گرفت. به منظور تجزيه و تحليل داده‌ها علاوه بر روش‌های آمار توصيفی (ميانگين و انحراف معيار)، از روش آمار استنباطی (MANCOVA) نيز استفاده شد. نتايج آزمون مانکوا نشان داد که بين سه گروه از جهت متغير گروهگرايی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P= )و نتايج آزمون تعقيبی بنفرونی نمايانگر اين بودکه گروه آزمايش در متغير گروهگرايی نسبت به هر دو گروه (گروه کنترل يک 004/0(P= و گروه کنترل دو ) 005/0(P= از شيوه تدريس کار مشارکتی، تأثير بيشتری پذيرفته است. ولی بين سه گروه از جهت متغير پيشرفت تحصيلی تفاوت معناداری وجود نداشت (646/0P= ) با وجود اينکه اين تفاوت از لحاظ آماری معنادار نيست اما مقايسه ميانگين‌ها در پيشرفت تحصيلی سه گروه، عملکرد بهتر گروه آزمايشی نسبت به دو گروه کنترل را نشان داد. معلمان بايد روش‌های فعال تدريس را به خوبی فرا گرفته و اين روش‌ها را در کلاس‌های درس اجرا کنند و همچنين در جهت تغيير نگرش دانش‌آموزان نسبت به کار گروهی نيز گام بردارند
واژه‌های کلیدیروش تدریس مشارکتی، گروهگرایی، پیشرفت تحصیلی، آموزش متوسطه، برنامه درسی،
متن كامل [PDF 1375 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Karami M, Mohammadzade A, Afshari M. The Effect of Cooperative Learning on Group tendency and Academic Achievement of High School Students in Mashhad. 3. 2012; 2 (33) :93-105
URL http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/browse.php?a_code=A-10-255-66&slc_lang=fa&sid=1
کرمی مرتضی، محمدزاده اعظم، افشاری معصومه. تأثير روش تدريس مشارکتی بر گروهگرايی و پيشرفت تحصيلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در شهر مشهد. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی. 1391; 2 (33) :93-105
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 2, شماره 33 - ( 1391 )
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.237 seconds with 658 queries by AWT YEKTAWEB 2.4.4.0