[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 24 صفحات 21-37 برگشت به فهرست نسخه ها
شایستگی های مهارتی دانش‌آموختگان دکتری برنامه درسی ایران؛ بررسی دیدگاه صاحب نظران و متخصصان برنامه ی درسی
سمیه شاه طالبی، دکتر محمدجواد لیاقت دار ، فریدون شریفیان
چکیده:   (432 مشاهده)

امروزه دانشگاه­ها باید دانش­آموختگانی را با مهارت­هایی که بتوانند به طور حرفه­ای در عصر یادگیری ایفای نقش کنند، تربیت کنند. به همین منظور هدف از مقاله­ی حاضر «شناسایی مهارت­های مورد نیاز دانش­آموختگان دکتری برنامه­ی درسی» می­باشد. با توجه به موضوع پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش مصاحبه باز و عمیق با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند با 18 نفر از متخصصان، صاحب­نظران و اساتید برنامه­ی درسی بود و مصاحبه ها تا زمان اشباع اطلاعات ادامه پیدا کرد، سپس محتوای مصاحبه ها پیاده سازی شد و برای تجزیه و تحلیل محتوای پیاده شده از  روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز استفاده شد. یافته­های به دست آمده از پژوهش شامل سه مؤلفه­ی اصلی توانایی توسعه رشته (شامل 5 زیرمؤلفه)  توانمندی­های برنامه­ریزی درسی (شامل 8 زیرمؤلفه) و توانمندی­های پژوهشی (شامل 9 زیرمؤلفه) بود. با توجه به نتایج پژوهش، فارغ­التحصیلان پس از دوره­ی دکتری برنامه­ی درسی در مجموع  باید بر 22 مهارت در زمینه­ی رشته برنامه­ی درسی تسلط کامل داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: شایستگی مهارتی، دانش آموختگان دکتری، برنامه‌ی درسی، توانایی توسعه رشته، توانمندی های برنامه ریزی درسی، توانمندی های پژوهشی
متن کامل [PDF 1701 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahtalebi S. Skill competencies graduates of doctoral curriculum; the point of view of experts and curriculum specialists. Research in curriculum planning. 2017; 2 (24) :21-37
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-2099-fa.html
شاه طالبی سمیه، لیاقت دار محمدجواد، شریفیان فریدون. شایستگی های مهارتی دانش‌آموختگان دکتری برنامه درسی ایران؛ بررسی دیدگاه صاحب نظران و متخصصان برنامه ی درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1395; 2 (24) :21-37

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-2099-fa.html

دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR

هیأت تحریریه

دكتر ابراهیم صالحی عمران، استاد دانشگاه مازندران

دکتر نادر قلی قورچیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

دكتر محمدحسین یارمحمدیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 دكتر سعید بهشتی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

دكتر حسن پاشا شریفی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

دكتر علی تقی‌ پور‌ظهیر، دانشيار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

دكتر لطفعلی عابدی، دانشيار دانشگاه امام حسین

دكتر نعمت‌الله موسی‌پور، دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان

دکتر سيد ابراهيم ميرشاه جعفري، دانشيار دانشگاه اصفهان

دکتر غلامرضا احمدی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

دكتر آذر قلی زاده سرابی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

دکتر نرگس کشتی آرای، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

Persian site map - English site map - Created in 0.261 seconds with 807 queries by yektaweb 3430