[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 24 صفحات 21-37 برگشت به فهرست نسخه ها
شایستگی های مهارتی دانش‌آموختگان دکتری برنامه درسی ایران؛ بررسی دیدگاه صاحب نظران و متخصصان برنامه ی درسی
سمیه شاه طالبی، دکتر محمدجواد لیاقت دار *، فریدون شریفیان
چکیده:   (714 مشاهده)

امروزه دانشگاه­ها باید دانش­آموختگانی را با مهارت­هایی که بتوانند به طور حرفه­ای در عصر یادگیری ایفای نقش کنند، تربیت کنند. به همین منظور هدف از مقاله­ی حاضر «شناسایی مهارت­های مورد نیاز دانش­آموختگان دکتری برنامه­ی درسی» می­باشد. با توجه به موضوع پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش مصاحبه باز و عمیق با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند با 18 نفر از متخصصان، صاحب­نظران و اساتید برنامه­ی درسی بود و مصاحبه ها تا زمان اشباع اطلاعات ادامه پیدا کرد، سپس محتوای مصاحبه ها پیاده سازی شد و برای تجزیه و تحلیل محتوای پیاده شده از  روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز استفاده شد. یافته­های به دست آمده از پژوهش شامل سه مؤلفه­ی اصلی توانایی توسعه رشته (شامل 5 زیرمؤلفه)  توانمندی­های برنامه­ریزی درسی (شامل 8 زیرمؤلفه) و توانمندی­های پژوهشی (شامل 9 زیرمؤلفه) بود. با توجه به نتایج پژوهش، فارغ­التحصیلان پس از دوره­ی دکتری برنامه­ی درسی در مجموع  باید بر 22 مهارت در زمینه­ی رشته برنامه­ی درسی تسلط کامل داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: شایستگی مهارتی، دانش آموختگان دکتری، برنامه‌ی درسی، توانایی توسعه رشته، توانمندی های برنامه ریزی درسی، توانمندی های پژوهشی
متن کامل [PDF 1701 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahtalebi S. Skill competencies graduates of doctoral curriculum; the point of view of experts and curriculum specialists. Research in curriculum planning. 2017; 2 (24) :21-37
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-2099-fa.html
شاه طالبی سمیه، لیاقت دار محمدجواد، شریفیان فریدون. شایستگی های مهارتی دانش‌آموختگان دکتری برنامه درسی ایران؛ بررسی دیدگاه صاحب نظران و متخصصان برنامه ی درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1395; 2 (24) :21-37

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-2099-fa.html

دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR
Persian site map - English site map - Created in 0.268 seconds with 809 queries by yektaweb 3478