[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 24 صفحات 118-129 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه ی درسی قصه گویی و نمایش خلاق بر خلاقیت وعملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دروس انشا و هنر
سید کاظم علوی لنگرودی *، افسانه رجایی
چکیده:   (591 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه‌ی درسی قصه‌گویی و نمایش خلاق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دو درس انشا و هنر می‌باشد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهر نجف‌آباد در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 1930 نفر بود. با استفاده از شیوه تصادفی – خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای از بین کلیه مدارس ابتدایی شهرستان نجف‌آباد یک مدرسه انتخاب و تمامی دانش­آموزان پایه پنجم مشتمل بر 70 نفر (35 نفر گروه آزمایش،35 نفر گروه کنترل) برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. به دانش­آموزان گروه آزمایش در کنار برنامه دروس دیگر، برنامه درسی قصه‌گویی و نمایش خلاق ارائه شد و به دانش­آموزان گروه کنترل هیچ‌گونه برنامه آموزشی اضافی ارائه نشد. خلاقیت دانش­آموزان با استفاده از آزمون تصویری خلاقیت تورنس (فرم B، 1974) و عملکرد تحصیلی آن­ها با استفاده از نمرات نیمسال قبل و بعد از اجرای آزمایش در هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 18 و روش­های آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که اجرای برنامه درسی قصه­گویی و نمایش خلاق بر عملکرد تحصیلی و زیر مقیاس‌های سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف‌پذیری خلاقیت دانش­آموزان تأثیر مثبت و معنی­داری داشته است (05/0>p). ازاین‌رو می­توان نتیجه گرفت برنامه درسی نمایش خلاق و قصه­گویی بر رشد خلاقیت و افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر دارد.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، خلاقیت، عملکرد تحصیلی، قصه گویی، نمایش خلاق
متن کامل [PDF 1043 kb]   (304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alavi langroody K, Rajaei A. The effect of creative play and storytelling curricullum on creativity and academic performance in fifth grade girl students in composition and art lessons. Research in curriculum planning. 2017; 2 (24) :118-129
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1834-fa.html
علوی لنگرودی کاظم، رجایی افسانه. تأثیر برنامه ی درسی قصه گویی و نمایش خلاق بر خلاقیت وعملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دروس انشا و هنر. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1395; 2 (24) :118-129

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1834-fa.html

دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR
Persian site map - English site map - Created in 0.268 seconds with 806 queries by yektaweb 3478