[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 24 صفحات 38-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تجربه دبیران علوم دوره دبیرستان از ماهیت علم: یک مطالعه پدیدارشناسی
سمیه مولا قلقاچی، اسکندر فتحی آذر *، یوسف ادیب
چکیده:   (674 مشاهده)

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تجربه دبیران علوم دوره دبیرستان از ماهیت علم می­باشد. این مطالعه به شیوه کیفی و به روش پدیدارشناسی با نمونه­گیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان یافته  انجام پذیرفت. حوزه پژوهشی شامل کلیه دبیران علوم ( فیزیک، شیمی، زیست­شناسی و زمین­شناسی) دوره متوسطه شهر تبریز بود. براساس روش نمونه­گیری هدفمند، مصاحبه­های نیمه سازمان یافته با 30 دبیر علوم در شهر تبریز در خصوص ماهیت علم صورت گرفت. برای دستیابی به اعتبار  و قابلیت اطمینان از بررسی سوالات مصاحبه توسط اساتید صاحب­نظر، روش مطالعه­ی مکرر، مقایسه مستمر داده­ها، خلاصه­سازی و دسته­بندی اطلاعات بدون اینکه داده­ها آسیبی ببینند استفاده شد. داده­های به دست آمده با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از تجربیات دبیران در 10 مضمون اصلی « چگونگی تعریف علم »، « مجزا بودن علوم تجربی از سایر موضوعات »، « ماهیت موقتی علم »، « ذهنیت و نظریه محور بودن علم » و« نقش تخیل و خلاقیت در علم »« عملکرد وفرق بین قانون و نظریه علمی »، « نقش مشاهده و استنتاج در علم »، « روش علمی »،  « تاثیر زمینه فرهنگی و اجتماعی در فراگرد علمی »،« ویژگی دانشمندان »،  و چندین مضمون فرعی خلاصه گردید.

واژه‌های کلیدی: ماهیت علم، تجربی بودن دانش علمی، موقتی بودن دانش علمی، فرق بین مشاهده و استنتاج در علم، فرق بین قانون و نظریه علمی، روش علمی.
متن کامل [PDF 1757 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mola ghalghachi S, Fathiazar E, Adib Y. Investigating the experience of high school science teachers from the nature of science. Research in curriculum planning. 2017; 2 (24) :38-58
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1749-fa.html
مولا قلقاچی سمیه، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف. بررسی تجربه دبیران علوم دوره دبیرستان از ماهیت علم: یک مطالعه پدیدارشناسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1395; 2 (24) :38-58

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1749-fa.html

دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR
Persian site map - English site map - Created in 0.266 seconds with 809 queries by yektaweb 3478