[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 23 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 2 شماره 23 صفحات 1-13 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‏های برنامه‏های درسی در عصر جهانی شدن و بین‌المللی کردن برنامه درسی
رحیمه منصوری گرگر *، اکبر صالحی، عفت عباسی
چکیده:   (1510 مشاهده)

اگر جهانی شدن، فرآیندی در حال رخداد پنداشته شود که آگاهی در آن نقش اساسی دارد، آن‌گاه بازخوانی جهانی شدن و چگونگی طراحی برنامه‌های درسی برای افزایش آگاهی فراگیران در باره آن اهمیت می‌یابد. از سوی دیگر بین‌المللی‌کردن برنامه درسی مفهومی جدید و در حال تحول است که به ویژه از اوایل قرن بیست و یکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علی‌رغم اهمیت و جایگاه چنین ایده‌ای، برداشت‌ها و تفسیرها از این واژه‌ها در بسیاری از ممالک به ویژه ایران توأم با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی با استفاده از روش کتابخانه‌ای و از طریق بررسی مقالات پژوهشی و مروری از ژورنال‌ها و مجلات خارجی و داخلی در پایگاه‌های داده‌ای مختلف تلاش کرده تا برداشت‌های مختلف از این واژه‌ها را مفهوم‌پردازی کرده و نمونه‌ای از برنامه‌های درسی را در زمینه جهانی شدن و بین‌المللی کردن معرفی نماید. یافته‌ها نشان داد که بایستی میان جهانی شدن و بین‌المللی کردن برنامه‌های درسی تمایز قائل شد. اثرات واقعی تحولات ناشی از جهانی شدن و و بین‌المللی کردن برنامه درسی البته تحولات هم‌زمان با آن می‌بایست مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و البته برنامه‏ریزان درسی قرار گیرد. عناصر برنامه‏های درسی در این عصر تحت تأثیر تحولات یاد شده، از ویژگی‏هایی برخوردار می‏گردد که آن را از سایر برنامه‏های پیشین متمایز می‏سازد. این ویژگی‏ها در مورد عناصر اصلی برنامه شامل هدف، محتوا، روش و ارزشیابی در این نوشته مورد اشاره قرار گرفت. همچنین لازم است براساس فرهنگ، زمینه و متن هر جامعه‌ای رویکردها و برنامه‌های خاص مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، بین‌المللی کردن برنامه درسی، جهانی شدن
متن کامل [PDF 800 kb]   (926 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri Gargar R, Salehi A, Abbasi E. Curriculum characteristics of in the era of globalizing and internationalizing of curriculum. Research in curriculum planning. 2016; 2 (23) :1-13
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1614-fa.html
منصوری گرگر رحیمه، صالحی اکبر، عباسی عفت. ویژگی‏های برنامه‏های درسی در عصر جهانی شدن و بین‌المللی کردن برنامه درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1395; 2 (23) :1-13

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1614-fa.html

دوره 2، شماره 23 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR
Persian site map - English site map - Created in 0.265 seconds with 809 queries by yektaweb 3476