[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 24 صفحات 107-117 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در به‌کارگیری استراتژی‌های خـودرهبری (مورد: دانش‌جویان دانشگاه بیرجند)
دکتر جواد پورکریمی، آقای ابراهیم مزاری *، خانم کبری خباره، آقای فرهاد فرهادی امجد
چکیده:   (778 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در به‌کارگیری استـراتژی‌های خـودرهبری دانش‌جویان دانشگاه بیرجند بوده است. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع همبستگی بوده که برای تبیین مدل از مدل‌یابی معادلات ساختاری، با کمک نرم‌افزار لیزرل (LISREL 8.7) استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه دانش‌جویان دانشگاه بیرجند بوده، که با نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، دانشکده‌های علوم و ادبیات به تعداد 4020 نفر انتخاب و در مرحله دوم نمونه‌گیری، حجم نمونه 351 نفر تعیین شد. از پرسش‌نامه انگیزه پیشرفت تحصیلی حسینی و همکاران (2008) با پایایی (91/0=α) و پرسش‌نامه خودرهبری نک و مانز (2002) با پایایی (80/0=α) جهت جمع‌آوری داده‌ها، استفاده شد. نتایج تی تک‌گروهی نشان داد انگیزه پیشرفت و استراتژی‌های خودرهبری بالاتر از حد متوسط بوده‌اند. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد، انگیزه پیشرفت، بر استراتژی‌های خودرهبری (69/0=γ) به عنوان یک سازه کلی تأثیرگذار بوده‌است. هم‌چنین بر به‌کارگیری استراتژی‌های خودگفتگویی (44/0=γ)، خود‌پاداش‌دهی (36/0=γ)، خودتنبیهی (43/0=γ)، خودراهنمایی (34/0=γ)، تجسم عملکرد موفق (34/0=γ) و تمرکز بر پاداش‌های طبیعی (55/0=γ) تأثیرگذار بوده است.

واژه‌های کلیدی: استراتژی‌های خودرهبری، انگیزه پیشرفت تحصیلی، دانش‌جویان
متن کامل [PDF 2062 kb]   (526 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت اموزشی
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourkarimi J, mazari E, khabare K, Farhadi Amjad F. Explanation the Role of Academic Achievement Motivation on Implementing Self-Leadership Strategies (Case: Students of Birjand University) . Research in curriculum planning. 2017; 2 (24) :107-117
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1610-fa.html
پورکریمی جواد، مزاری ابراهیم، خباره کبری، فرهادی امجد فرهاد. تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در به‌کارگیری استراتژی‌های خـودرهبری (مورد: دانش‌جویان دانشگاه بیرجند) . پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1395; 2 (24) :107-117

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1610-fa.html

دوره 2، شماره 24 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR
Persian site map - English site map - Created in 0.267 seconds with 812 queries by yektaweb 3478