[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 25 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 2 شماره 25 صفحات 98-110 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور بر تربیت هنری دانش آموزان دوره ابتدایی
خلیل غفاری ، اسماعیل کاظم پور، مریم اوقانی همدانی
چکیده:   (110 مشاهده)

     هدف این پژوهش بررسی تأثیر برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور بر تربیت هنری دانش آموزان دوره ابتدایی سال تحصیلی90-1389 بود. تحقیق حاضر به روش شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تنکابن به تعداد 910 نفر در سال تحصیلی 90-1389 بوده است  و نمونه آماری مشتمل بر دو گروه 25 نفری گواه و آزمایش بود که از میان  کلاس های دایر پایه پنجم مدارس ابتدایی شهرستان تنکابن به روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار سنجش، آزمون تن تز، برای اندازه گیری میزان تربیت هنری در چهار مؤلفه تولید، نقد، تاریخ هنر و زیباشناسی مورد استفاده قرار گرفت، که پس از تأیید روایی، پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ به ترتیب تولید هنری 81/0، نقد هنری 82/0، تاریخ هنری 83/0، زیبایی شناسی 83/0 و در کل 93/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکووا[1]) نرم افزار spss استفاده شده است. آموزش هنر شامل ایجاد و توسعۀ چهار مهارت تولید، نقد، تاریخ هنری، و زیبایی شناسی در دانش آموزان می باشد که نتایج حاصل از مانکووا نشان داد که بین پس آزمون تربیت هنری دانش آموزان در حوزه های تولید و نقد هنری در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد، بنابراین برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور در حوزه تولید و نقد هنری بر میزان تربیت هنری دانش آموزان تأثیر ندارد. در حالی که، بین پس آزمون تربیت هنری دانش آموزان در حوزه های تاریخ هنری و زیبایی شناسی در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد، از این رو برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور در حوزه تاریخ هنری و زیبایی شناسی بر تربیت هنری دانش آموزان تأثیر دارد.

 

[1]. Mancova

 

[1]. Mancova

واژه‌های کلیدی: آموزش هنر دیسیپلین محور، برنامه درسی، تربیت هنری
متن کامل [PDF 645 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazempour E, ghaffari K, oughani hamedani M. The impact of DBAE Curriculum on Art Education of Primary School Students. Research in curriculum planning. 2017; 2 (25) :98-110
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1156-fa.html
غفاری خلیل، کاظم پور اسماعیل، اوقانی همدانی مریم. تأثیر برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور بر تربیت هنری دانش آموزان دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1396; 2 (25) :98-110

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1156-fa.html

دوره 2، شماره 25 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR

هیأت تحریریه

دكتر ابراهیم صالحی عمران، استاد دانشگاه مازندران

دکتر نادر قلی قورچیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

دكتر محمدحسین یارمحمدیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 دكتر سعید بهشتی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

دكتر حسن پاشا شریفی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

دكتر علی تقی‌ پور‌ظهیر، دانشيار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

دكتر لطفعلی عابدی، دانشيار دانشگاه امام حسین

دكتر نعمت‌الله موسی‌پور، دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان

دکتر سيد ابراهيم ميرشاه جعفري، دانشيار دانشگاه اصفهان

دکتر غلامرضا احمدی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

دكتر آذر قلی زاده سرابی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

دکتر نرگس کشتی آرای، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

Persian site map - English site map - Created in 0.271 seconds with 809 queries by yektaweb 3455