[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 25 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 2 شماره 25 صفحات 35-46 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه‌ درسی پنهان: چالشی پیدا یا فرصتی ناپیدا؟!
دکتر سید حسین عبادی
چکیده:   (169 مشاهده)

برنامه‌ درسی پنهان: چالشی پیدا یا فرصتی ناپیدا؟ سیدحسین عبادی چکیده برنامه ی درسی پنهان ناظر بر آموخته های تصریح نشده وعوامل تاثیر گذار برپیدایش آموخته های یادشده می باشد که دانش آموزان در پرتو حضور در مدرسه تجربه می نمایند.جان مایه ی پژوهش حاضر مرور نظام مند بر آن دسته از مقاله ها ی علمی – پژوهشی است که عنوان دار برنامه ی درسی پنهان و حاصل تلاش پژوهشگران ایرانی است که طی دو دهه ی اخیر (1391-1370)در این زمینه قلم فرسایی نموده اند .19 مقاله در این زمینه که در پایگاه های اطلاعاتی داخلی وبین المللی ومجلات نمایه شده ی داخلی در دسترس قرار گرفته ،از راه سرشماری (بدون نمونه گیری) ،جهت بررسی متن کامل وارد این مطالعه گردید.هدف از بررسی مروری حاضر تعیین مهم ترین آثار آموزشی وپرورشی بر آمده از برنامه ی درسی پنهان و ارایه ی راهکار های کاربردی درزمینه ی استفاده بهینه از آثار مثبت ورهایی از آثار منفی آن بوده است.یافته های این پزوهش نشان از سلطه ی آثار منفی برآثار مثبت آموزشی وپرورشی در ابعاد برنامه ی درسی پنهان (ساختار مدرسه،جو اجتماعی مدرسه وتعامل معلم –دانش آموز) در مدارس کشور دارد.این امر به معنای لزوم توجه جدی به راهکارهای ارایه شده در این پژوهش جهت عدم جابجایی فرصت برخاسته از برنامه ی درسی پنهان با چالش های برآمده از آن در مدرسه دارد. کلید واژه ها: برنامه ی درسی، برنامه ی درسی صریح،برنامه ی درسی پنهان، ابعاد برنامه ی درسی پنهان

واژه‌های کلیدی: برنامه ی درسی صریح، برنامه ی درسی پنهان، ابعاد برنامه ی درسی پنهان
متن کامل [PDF 373 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebadi S H. Hidden curriculum: an apparent challenge or an unexplored . Research in curriculum planning. 2017; 2 (25) :35-46
URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1023-fa.html
عبادی سید حسین. برنامه‌ درسی پنهان: چالشی پیدا یا فرصتی ناپیدا؟!. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 1396; 2 (25) :35-46

URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1023-fa.html

دوره 2، شماره 25 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در برنامه ریزی درسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان JSR

هیأت تحریریه

دكتر ابراهیم صالحی عمران، استاد دانشگاه مازندران

دکتر نادر قلی قورچیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

دكتر محمدحسین یارمحمدیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 دكتر سعید بهشتی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

دكتر حسن پاشا شریفی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

دكتر علی تقی‌ پور‌ظهیر، دانشيار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

دكتر لطفعلی عابدی، دانشيار دانشگاه امام حسین

دكتر نعمت‌الله موسی‌پور، دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان

دکتر سيد ابراهيم ميرشاه جعفري، دانشيار دانشگاه اصفهان

دکتر غلامرضا احمدی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

دكتر آذر قلی زاده سرابی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

دکتر نرگس کشتی آرای، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

Persian site map - English site map - Created in 0.27 seconds with 803 queries by yektaweb 3455